ثبت دامنه ir و کلیه دامنه‌های درجه دوم آن نظیر ac.ir و… دارای شرایط و قوانین متفاوتی نسبت به ثبت سایر دامنه‌ها است. به همین منظور پیش از ثبت دامنه‌های دات آی آر لازم است تا با مقررات ویژه مرتبط با اینگونه از دامنه‌ها آشنا شوید. متن پیش رو به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام ثبت دامنه .ir دچار ابهام و یا مشکلی نشوید.

شرایط ثبت دامنه با پسوند ir.

  • حداقل طول دامنه ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف است.
  • تنها استفاده از حروف انگلیسی و ارقام و نشانه (-) مجاز است.
  • در صورت تمایل به ثبت نام دامنه‌ها با مفهوم مذهبی خاص مجوز کتبی وزارت ارشاد مورد نیاز است.
  • ثبت دامنه هایی که تداعی کننده فعالیت های غیرقانونی و اعمال مغایر با قوانین به کلی ممنوع است.
  • ثبت دامنه با نام پسوندهای عمومی مانند: aero, arpa, biz, com, coop, edu, gov, info, int, mil, museum, name, net, org ,pro ممنوع است.
  • ثبت دامنه با نام های مرتبط با اینترنت ممنوع است. جهت مشاهده فهرست آنها بر روی این لینک کلیک کنید.
  • ثبت دامنه با نامهای ایران، اسامی استانها، شهرستان‌ها و شهرها و کد آنها ممنوع است. جهت مشاهده فهرست آنها بر روی این لینک کلیک کنید.
  • ثبت دامنه با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز است.
  • ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی ۱۰ رقمی جهت ثبت دامنه الزامی است.
  • چنانچه قبلا ثبت نام نموده اید و در سایت Nic.ir شناسه دارید باید از صفحه مدیریت رابطه‌های مجاز دسترسی صاحب امتیاز را روی همه قرار دهید تا دامنه توسط ما به نام شما ثبت شود.

 

شرایط ثت دامنه با پسوند co.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص شرکت‌های تجاری ثبت شده بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه با پسوند ac.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه با پسوند id.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه با پسوند net.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه با پسوند gov.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه با پسوند org.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص شرکت‌های غیرانتفاعی، انجمن‌های علمی و… بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی مؤسسه الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه با پسوند sch.ir.

  • کلیه قوانین مندرج در بخش دامنه ir. صادق است.
  • این دامنه مخصوص مدارس، موسسات آموزشی دارای مجوز وزارت آموزش و پرورش بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ مؤسسه الزامی است.

 

شرایط ثبت دامنه مشابه با نام شرکت یا مؤسسه خاص

در صورتی که دامنه‌ای که در حال ثبت آن هستید مشابه یا مربوط به مؤسسه یا شرکت خاصی بوده و یا به دلیل نقص حقوق ثبتی آنها مغایرت با قوانین جمهوری اسلامی داشته باشد، پس از ثبت دامنه توسط شما، وضعیت دامنه (Status) به حالت In Progress در آمده و ایمیلی با مضمون زیر برای شما ارسال می‌شود:

ثبت این دامنه ممکن است مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و ناقض حقوق ثبتی دیگران باشد. لازم است در این رابطه به مواد ۶۶ و ۷۶ قانون تجارت الکترونیک که در شماره ۱۷۱۶۷ روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، مورخ ۱۳۸۲/۱۱/۱۱ به چاپ رسیده است توجه داشته و نیز از مقررات حل اختلاف ثبت دامنه مندرج در وبگاه www.nic.ir آگاه باشید.

در صورتی که مصر هستید دامنه مربوطه را ثبت کنید، با توجه به قوانین مربوطه مورد اشاره، کافی است در پاسخ به ایمیل مربوطه بنویسید:

از مقررات اطلاع کامل داشته و هرگونه مسئولیت حقوقی در قبال ثبت و استفاده از این دامنه را قبول می‌کنم.

توجه کنید با این وجود این دامنه ممکن است در آینده مشمول قوانین مذکور گردد.

اگر دامنه‌ای که مشابهت با نام خاص یا شرکتی داشت شرایط فوق پیش نیاید و یا دامنه مربوطه پیش از تأسیس، یا ثبت رسمی‌ شرکت مذکور توسط شما ثبت شده باشد، آن شرکت یا مؤسسه نمی‌تواند مدعی دامنه مربوطه شده مگر آن که ثابت شود دامنه مذکور در جهت سوء استفاده یا ضرر مالی به شرکت مذکور ثبت گردیده است.

در صورتی که دامنه‌ای که می‌خواهید ثبت کنید شباهت با نام شرکت یا مؤسسه‌ای را داشت و یا از ظاهرا آن بر می‌آمد که ممکن است این دامنه مورد دعوای شرکتی قرار گیرد، در صورتی که نام دامنه ایرانی بوده و شرکت مربوطه نیز در ایران باشد، ممکن است از سوی مرکز رسمی ثبت دامنه ایمیلی با مضمون وضعیت فوق برای شما ارسال گردد. در این صورت لازم است از صورت صاحب دامنه (کسی که اسمش در قسمت legal holder) نوشته شده است، کپی شناسنامه به همراه مطلب امضاء شده زیر به شماره فاکس ۰۲۱۲۲۲۹۵۷۰۰ ارسال گردد تا وضعیت دامنه در حالت confirm (تأیید شده) قرار گیرد:

بسمه تعالی
موضوع: ثبت دامنه .ir
به: پژوهشگاه دانشهای بنیادی
با سلام،
بدینوسیله آقا/خانم/شرکت ……………………………………….. متعهد می گردد که در صورت بروز هرگونه شکایت و دعاوی حقوقی در مورد نام دامنه …………………………..مسئولیت قانونی آنرا بعهده خواهد گرفت.

نام و امضا مدیر عامل
مهر
تاریخ

 

اجازه ثبت دامنه‌های مربوط به مؤسسات، شرکت‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و…

در صورتی که یک مؤسسه، شرکت، اداره یا سازمان، دانشگاه و… سفارش ثبت دامنه درجه درجه ۳ را به شما می‌دهد، ضمن رعایت قوانین فوق در مورد دامنه‌های درجه سه (مجوزهای لازم در این زمینه) لازم است از طرف آن موسسه یا سازمان نامه‌ای رسمی در سربرگ آن مؤسسه و با مهر و امضاء آن مؤسسه به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی – واحد ثبت دامنه به نشانی تهران، ضلع جنوبی میدان شهید باهنر (نیاوران) مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، ساختمان ثبت دامنه یا شماره فکس ۲۲۲۹۵۷۰۰ (۰۲۱) و یا ایمیل info@nic.ir با ارسال کرده و شما را به عنوان نماینده جهت ثبت دامنه معرفی کند تا مجوز لازم به شما برای ثبت یا تأیید دامنه داده شود:

نمونه‌ای از متن این نامه:

بسمه تعالی

پژوهشگاه دانشهای بنیادی – واحد ثبت دامنه
احتراماً بدینوسیله این مؤسسه/دانشگاه/سازمان/… آقای (نام فرد ثبت کننده) با نیک‌هندل (نیک هندل فرد ثبت کننده) جهت ثبت دامنه … معرفی می‌نماید. خواهشمند است اقدام لازم جهت ثبت دامنه مذکور توسط ایشان انجام گیرد.
ضمناً مشخصات مربوطه جهت ثبت در دامنه بدین شرح است:
نام مؤسسه:
نشانی:
شهر:
کدپستی:
شماره تلفن:
شماره فاکس:

با تشکر
رئیس مؤسسه/دانشگاه/سازمان/…
مهر و امضاء

چنانچه پس از خواندن این متن هنوز در خصوص ثبت دامنه IR دچار ابهام و یا پرسشی هستید، پرسش خود را از طریق صفحه تماس دامون و یا تیکت در ناحیه کاربری با ما در میان بگذارید.